Historien til Fet Båtforening

Sist oppdatert onsdag 22. mai 2013 07:11 | Utskrift | E-post

Fet Båtforening ble stiftet 24. september 1964. Første formann var Karl P. Linnerud.

Økonomien var ikke den helt store, og med en medlemsavgift på kr 20 pr medlem i året er det ikke så mye man får gjort. Dette gjorda at de første årene skjedde det ikke så mye.

Båtene ble lagt på sleder og dratt opp med traktor eller lastebiler. En krabbe ble kjøpt av lensene for å trekke båtene opp med håndkraft.

Etter hvert ble det anskaffet en tralle og lagt ned skinner, men denne ble heller ingen suksess da den ikke kom langt nok ut i vannet og var noe høy. I 1980 ble det støpt ny slipp ( ble forlenget i 1993 ), og montert  vinsj, det er det vi har i dag.

Båtplassene var merket med staker med nummerskilt på land.

I mellomtiden ble det fremført strøm.

I 1982 skjedde litt av hvert. Det ble innkjøpt bøyer for merking av råkene. Dette var i samarbeid med Waråa og Sagavika,.Det ble vedtatt på årsmøtet at man skulle benytte kranbil til sjøsetting. Dette kostet kr 150,-,  Ny brakke ble innviet, og gjestebryggen er under bygging. Brygger blir bygd, men disse raser ut etter at telen har herjet i løpet av vinteren. Det settes opp påler til fortøyning av båtene i bakkant.

I 1989 påbegynnes bryggene på nytt og bygges videre ut i 1990.

1991 engasjerer foreningen seg i søppeltømming i naturreservatet, en ordning som fungerte bra frem til 1998 da denne ble overtatt av oppsynsmannen. Det jobbes videre med å rydde kratt og båthavna fremstår som en ”park”.

1996 kjøpes en ny brakke inn og settes opp. Denne viser seg å ha en del skjult råte og blir erstattet i 2002 med en ny brakke som med kyndige hender ble innredet av Jan Torp og Terje Jakobsen på dugnad. Det ble et prakteksemplar.

Bryggene begynner igjen å trenge vedlikehold og det blir besluttet å mudre og bygge nye brygger. Dette arbeidet starter opp på høsten '97 og fortsatte sent på vinteren og stod faktisk ferdig til sesongen '98. Det ble lagt ned flere hundre dugnadstimer.

Slik vi ser det i dag har Fet Båtforening blitt et ettertraktet mål for turgåere og besøkende

på Lensemuseet som nyter sin medbrakte niste på området vårt. Ikke minst er det trivelig samlingssted for oss   som har båten som hobby.

Oss i Fet Båtforening

VÅR FINE HAVN

om vår

fine havn

Velkommen til  våre

medlemsider

Nam consequat convallis augue. Mauris facilisis sapien in neque scelerisque, eu euismod risus placerat. Ut adipiscing, massa sed volutpat pharetra, metus magna molestie risus, sit amet facilisis orci quam ac tortor. Cras lacinia tempor metus, ac laoreet lacus sodales id. Aenean lobortis diam id feugiat volutpat. Suspendisse tincidunt sapien in mauris placerat varius.

CURBIU IN PHASELL

FAUCIBUS ADIPISCIN